Formålet
med lovforslaget er bl.a. at tydeliggøre, at en række støtteordninger omfattet
af EU’s statsstøtteregler er tidmæssigt afgrænset, hvilket betyder, at
ordningerne har en udløbsdato i medfør af de bagvedliggende EU-retlige grundlag.
Det betyder, at der ikke kan gives tilsagn om støtte i medfør af ordningerne efter
de pågældende udløbsdatoer, uden at det vil være i strid med EU-retten.
VE-lovens bestemmelser om tilsagn om støtte for de pågældende støtteordninger
er ikke afgrænset i henhold til udløbsdatoerne. For at bringe overensstemmelse
mellem VE-loven og de EU-retlige statsstøttegrundlag foreslås det, at der
indsættes en frist for at opnå tilsagn om støtte i medfør af de pågældende
støtteordninger i VE-loven i overensstemmelse med udløb af statsstøtteordningerne.
Det indebærer for den grønne ordning, at der udover frist for opnåelse af
tilsagn om tilskud indsættes frist for ansøgning om udbetaling af tilskud.
Fristen for ansøgning om udbetaling af tilskud foreslås fastsat til 2 år efter
udløb af ordningen. Det medfører for støtteordningen for elektricitet produceret
på små anlæg, der anvender biogas eller forgasningsgas fremstillet ved biomasse
som energikilde (i det følgende benævnt små biogasanlæg), støtteordningen for
elektricitet fra særlige anlæg, der anvender biomasse som energikilde (i det
følgende benævnt særlige biomasseanlæg, og støtteordningerne for elektricitet
fra andre VE-teknologier end solcelleanlæg, herunder bølgekraft, vandkraft og
solfangere, at der udover frist for opnåelse af tilsagn om pristillæg indsættes
frist for nettilslutning og ansøgning om udbetaling af pristillæg. Fristen for
nettilslutning foreslås fastsat til 2 år efter udløb af ordningen, og fristen
for ansøgning om udbetaling af pristillæg foreslås fastsat til 3 måneder efter
udløb af nettilslutningsfrist. Med indsættelse af frist for at opnå tilsagn om
støtte i VE-loven vil det fremgår af VE-loven, at der alene kan gives tilsagn
om støtte indtil udløb af den pågældende statsstøtteordning. Formålet med
indsættelse af fristerne for nettilslutning og ansøgning om udbetaling af
støtte er, at der ikke flere år efter udløb af det statsstøtteretlige grundlag
ansøges om udbetaling.
Endvidere foreslås indsat et loft i form af en pulje på 1 MW
i støtteordningerne for henholdsvis små biogasanlæg, for særlige biomasseanlæg,
og for hver af støtteordningerne for andre VE-teknologier end solcelleanlæg,
herunder bølgekraft, vandkraft og solfangere (VE-lovens § 47, stk. 9). Formålet
med indsættelse af loftet er, at der ikke sker en uforudset og ukontrolleret
udbygning i medfør af støtteordningerne.
Desuden
foreslås det, at der indsættes en ansøgningsfrist for udbetaling af forhøjet pristillæg
for elektricitet fra solcelleanlæg med en installeret effekt på 400 kW eller
derunder, der er nettilsluttet senest den 10. juni 2013, og for udbetaling af forhøjet
pristillæg for elektricitet fra fælles solcelleanlæg, der er nettilsluttet
senest den 10. juni 2013.
Endvidere
foreslås det, at tidsbegrænse muligheden for at opnå forhøjet pristillæg for
elektricitet fra solcelleanlæg, der er nettilsluttet den 11. juni 2013 eller
senere, ved at indsætte en seneste frist for nettilslutning og frist for
ansøgning om udbetaling af pristillæg.
Derudover
foreslås indsat en mulighed for midlertidig drift af elproduktionsanlæg på
havet uden elproduktionstilladelse. Der kan således opstå tilfælde, hvor det er
nødvendigt at sikre, at et elproduktionsanlæg på havet, såsom en
havvindmøllepark kan drives midlertidigt uden elproduktionstilladelse,
eksempelvis i forbindelse med misligholdelse af et realkreditlån i en havvindmøllepark,
hvor realkreditinstituttet som ufyldestgjort panthaver overtager og driver
anlægget i en begrænset periode Den foreslåede ændring er et nødvendigt
supplement til muligheden for efter lov om elforsyning, jf. lovbekendtgørelse
nr. 418 af 25. april 2016 (herefter benævnt elforsyningsloven) at give
dispensation til at drive et elproduktionsanlæg over 25 MW uden bevilling i
disse særlige tilfælde. Ændringen vil ligeledes sikre driften af
elproduktionsanlæg på havet på 25 MW eller derunder i disse situationer.
Med
lovforslaget foreslås en nedjustering af balancegodtgørelsen, som gives i
kompensation for de udgifter som vindmølleejere har. Balancegodtgørelsen skal i
gennemsnit dække vindmølleejeres balanceringsomkostninger. I forbindelse med
den løbende kontrol af balancegodtgørelsen er der fundet grundlag for
nedjustering af godtgørelsen i overensstemmelse med Europa-Kommissionens
godkendelser af ordningen.
Endelig
foreslås en konsekvensrettelse af lovens henvisning til VVM-processen, der i
forenklet form er videreført i den nye lov om miljøvurdering af planer og
programmer og af konkrete projekter (VVM).